söndag 23 oktober 2011

Halv Åtta hos mig



Hello igen !
Nä tro inte jag ska vara med det matprogram visas på tv Halvåtta hos mig :O
Skulle inte ens få 3 plus för den lätta lunch servera av andra ..jag vet själv skulle ge lätt 5 plus för den goda Kasslergraäng blir söndags lunch ink ta med till lunchen morgon till jobb .
Sådan lunch kan all laga till lätt som en plätt
..............................................

1½ kg potatis (gärna mjölig sort)
800 gram strimlad kassler
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlök solo
1½ liter gräddmjölk (Hälften grädde, hälften mjölk)
1½ tsk nymalen vitpeppar
2 tsk salt
2 dl riven ost

GÖR SÅHÄR :
Strimla kasslern. Skala och skiva potatisen. Finhacka purjolök, gul lök och vitlök. Färs på all lök i en stekpanna så den mjuknar. Använd sen en rejäl ugnsform till allting. Smörj formen. Vänd ner potatis och lök och blanda runt med gräddmjölken. Krydda ordentligt med nymalen vitpeppar & lite salt. Fördela kasslern över gratängen och vänd runt. Toppa med riven ost. Gratinera i ugn ca 45-50 min i 200 grader. Vänd runt med en sked i formen då och då. Låt gratängen ”stå till sig” ca 10 min före servering.

1 kommentar:

  1. Det både ser gott ut och låter gott :) Smarrigt värre! Glasen är köpta på 80-talet så de går nog inte att få tag på idag. Möjligtvis på loppis :) Kram

    SvaraRadera